https://vedanaprani.cz/sites/default/files/styles/1920x1080/public/IMG_8279_0.jpg?itok=IcyxG4Xl

Od Rettigové po molekulární kuchyni

Rezervace
Anotace

Možná se o vás říká, že vaříte jako Magdalena Dobromila Rettigová. Víte, co přesně to znamená? Jaký byl jídelníček běžných lidí za první republiky a po druhé světové válce? Bylo tehdejší stravování skutečně zdravější, než je to dnešní? Za posledních sto let se jídelníček západní společnosti poměrně dramaticky proměnil. Od hladových bouří počátku století jsme došli až k fastfoodu, veganství nebo dietám všeho druhu. Jaká je současnost a budoucnost naší kuchyně? Měli bychom jíst stravu bez masa, lepku nebo laktózy? A co jedlý hmyz?

Průběh

Svůj kurz začnu vyprávěním o stravování v období před první světovou válkou a za první republiky. Ukážeme si, jak a z jakých surovin vařila Magdalena Dobromila Rettigová. Budu také mluvit o nelehkých začátcích samostatného Československa, o hladových bouřích, nedostatku zboží nebo americké potravinové pomoci. V další části přednášky se zaměřím na výživu po druhé světové válce a v období komunismu. Společně si srovnáme nabídku restaurací v současnosti a před 80 lety. Některé tradice a zvyklosti dob minulých přečkaly až do dnešních dnů, budu mluvit například o obložených chlebíčkách, špekáčcích nebo zabíjačkách. Z historie se postupně dostaneme až do současnosti a pokusím se zhodnotit aktuální stravovací trendy, ať už jde o fastfoodové stravování, diety, vegetariánství, bezlepkovou, bezlaktózovou stravu nebo třeba problematiku jedlého hmyzu. Závěr kurzu si zpestříme trochou molekulární gastronomie.

Délka

45 minut

Další kurzy

  • Fyzika
Jak trnitá byla cesta od slunečních hodin k mobilu v kapse?
  • Biologie
  • Chemie
Změna klimatu, plasty, jedy,… Je to vážně tak zlé? Jak se vyvíjel vztah člověka a přírody a jak jsme se vlastně dostali tam, kde jsme dnes? A je z toho nějaká cesta ven a dál?
  • Fyzika
Na začátku každého výrobku je myšlenka, která se rodí v hlavě konstruktéra. Co všechno se musí stát, aby ji bylo možné zhmotnit? Jaké jsou limity konstrukčních a výrobních možností? Jakým způsobem se konstruktér podílí na výrobě vlastní součástky?