https://vedanaprani.cz/sites/default/files/styles/1920x1080/public/%C5%BEivot%20o%C4%8Dima%20v%C4%9Bdy_0.jpeg?itok=JhNJiM8q

Život očima vědy

Rezervace
Anotace

Co je to život? Co znamená žít? Jaké charakteristiky jsme mu doposud přiřadili a proč na kompletní definici stále čekáme? Momentálně o živote víme, že je to vysoce organizovaná forma hmoty fungující na fyzikálně-chemických principech. Takový popis asi romantiky nenadchne, proto prozkoumejme hlouběji jeho časti a přesvědčme se, že život je magický i bez magie. Podívejme se na jeho různé formy a pochopme co se pochopit dá. Tím život neztratí na hodnotě, naopak ho budeme obdivovat víc a svoje tajemno si přece uchová. To nám dovolí nakopnout fantazii a dostat se pomyslně na jiné světy. Jaký by mohl být život tam? A dokáže nás vůbec ještě překvapit?

Průběh
  1. Definice života
  2. Základní fyzikálno-chemické pojmy
  3. Podstata života -   oxidace a redukce, genetická informace
  4. Výroba živé hmoty - autotrofie
  5. Definice dýchání
  6. Různé druhy organizmů
  7. Život mimo planetu Zemi
Experiment

Součástí kurzu jsou malé ukázky nevyžadující žádné extra podmínky. 

Délka

60, 90 minut

Další informace

Kurz spojuje poznatky z chemie, fyzikální chemie a biologie proto je vhodnější pro vyšší ročníky, případně pro zájemce o tyto obory. Přednáška je určena pro maturitní semináře z daných předmětů, případně pro 4. ročníky.

Další kurzy

  • Chemie
  • Biologie
  • Experiment
Hrdě se označujeme za národ pivařů... Jak dobře však ve skutečnosti známe tento zlatavý mok?
  • Biologie
  • Chemie
Změna klimatu, plasty, jedy,… Je to vážně tak zlé? Jak se vyvíjel vztah člověka a přírody a jak jsme se vlastně dostali tam, kde jsme dnes? A je z toho nějaká cesta ven a dál?
  • Fyzika Technika
Na začátku každého výrobku je myšlenka, která se rodí v hlavě konstruktéra. Co všechno se musí stát, aby ji bylo možné zhmotnit? Jaké jsou limity konstrukčních a výrobních možností? Jakým způsobem se konstruktér podílí na výrobě vlastní součástky?